LBAS logo

Izglītības un zinātnes ministrija plāno ieguldīt ievērojamus līdzekļus profesionālajā izglītībā

2024. gada 9. oktobrī notika Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes (PINTSA) sēde, kurā pēc vienlīdzīgiem paritātes principiem piedalījās darba devēju, darba ņēmēju un valsts puses pārstāvji.

PINTSA sēdē tika skatīts jautājums par Šveices sadarbības programmas projektu “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” īstenošana, t.sk. par nozaru eksaminācijas centru koncepta pilotēšanu. Joprojām netiek sasniegti profesionālās izglītības mērķi, proti, panākt, ka audzēkņu proporcija starp profesionālo izglītību un vispārējo izglītību ir 50% pret 50%. 2023./2024. mācību gadā profesionālajā izglītībā mācījās 40,76% jauniešu, turpretī vispārējā izglītībā mācījās 59,24% jauniešu. Ir izvirzīts jauns mērķis – 2030.gadā profesionālajā izglītībā mācītos 41% jauniešu. Būtiskas izmaiņas skartu profesionālās izglītības pedagogus, kuriem būtu vismaz 4.profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstoša profesionālā kvalifikācija un apgūts 72 stundu pedagoģijas modulis. Nozarē balstītas profesionālās izglītības eksaminācijas attīstība paredz, ka nozarēs tiktu attīstīti eksaminācijas centri, taču pagaidām tam ir gatava tikai viena nozare, t.i., mašīnbūve. Paralēli tam Valsts izglītības satura centrs īsteno projektu “Profesionālo kvalifikāciju sistēmas attīstība izglītības kvalitātes nodrošināšanai” kur viena no aktivitātēm ir​ profesionālās izglītības darba vidē balstītu mācību sadarbības un īstenošanas modeļa pilnveidošana. Plānots, ka pilotprojekts notiktu 3 nozarēs – būvniecības, tūrisma, lauksaimniecības un pārtikas rūpniecības nozarēs.

PINTSA sēdes noslēgumā tika skatīts  ES struktūrfondu statusa ziņojums un aktuālā informācija, t.sk. par sociālo partneru līdzdalību ES fondu projektu īstenošanā izglītībā. Kopumā profesionālās izglītības pievilcības un konkurētspējas (infrastruktūra) uzlabošanā plānots ieguldīt 66,9 miljonus eiro. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētajas vietniece Irina Avdejeva norādīja, ka arī šajā Struktūrfondu plānošanas periodā 2021.-2027. gadam nepamatoti daudz tiek investēts “betonā” nevis mācību līdzekļos un aprīkojumā.