Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) nosūtījusi atbalsta vēstuli par Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) organizēto piketu Ministru kabinetam, A. Čakšai, izglītības un zinātnes ministrei un Saeimas deputātiem.
2024. gada 21. maijā, piedaloties vairāk kā 2000 pedagogiem, pie Ministru kabineta ēkas notiks LIZDA rīkots izglītības nozares darbinieku pikets, pieprasot pildīt streika vienošanos par pedagogu darba slodzes balansēšanas turpināšanu. Pedagogi pie Ministru kabineta aizstāvēs savas tiesības, pieprasīs godīgu un atbildīgu attieksmi no politiķiem.
LBAS atbalsta LIZDA piketu par pedagogu taisnīgu darba slodzi un godīgu pāreju uz vienotu darba laiku.
LIZDA ir vairākkārt vērsusies pie Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), Ministru kabineta, Saeimas, akcentējot nepieciešamību panākt streika vienošanās par pedagogu slodzes sabalansēšanu pilnīgu izpildi. Taču savulaik dotie solījumi un apņemšanās tos pildīt joprojām netiek veikta. Tieši pretēji – IZM šobrīd ir nākusi klajā ar jaunu darba slodzes aprēķināšanas modeli, kas situāciju ne vien neuzlabos, bet daudzām pedagogu grupām pasliktinās.
IZM šobrīd rosina visiem pedagogiem pāriet uz vienotu darba laiku – 40 stundu darba nedēļu, nosakot, ka regulējums varētu stāties spēkā 2025. gada 1. septembrī. IZM uzsver, ka jaunais modelis it kā uzlabošot pedagogu darba apstākļus, mazināšot pārslodzi, sakārtošot slodzes sadalījumu. Taču precīzi aprēķini un grafiki šiem apgalvojumiem netiek pievienoti. Tikmēr LIZDA veiktie aprēķini liecina par pretējo – jaunais modelis vairumam pedagogu situāciju ar darba slodzi pasliktinās. Piemēram, vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības skolotājam, kurš strādā 40 h darba slodzi nedēļā, drīkst būt līdz 26 mācību stundām nedēļā, un IZM piedāvā no 2025. gada 1. septembra palielināt mācību stundu “griestus” līdz 30.
IZM dokumentos ir uzsvērusi, ka “Latvijā nacionālā līmenī skolotājiem ir noteikti labvēlīgāki darba apstākļi, ne tikai kā vidēji Eiropā, bet arī kā Igaunijā un Lietuvā.” Tikmēr LBAS un LIZDA šādiem apgalvojumiem kategoriski nepiekrīt un pamato situāciju ar OECD pētījumu datiem, kuros visos atklājas diametrāli pretēja aina.
LBAS aicina valdību ieklausīties LIZDA prasībās un nepieļaut negodīgu attieksmi pret Latvijas pedagogiem.