
2024.gada 10.augustā Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) parakstīja līgumu ar Valsts izglītības satura centru (VISC, tagad Valsts izglītības attīstības aģentūra) par sadarbību Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” 4.2.2.9. pasākuma “Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai” pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu ietvarā īstenojamā projekta „Profesionālo kvalifikāciju sistēmas attīstība izglītības kvalitātes nodrošināšanai” īstenošanu.
Projekta īstenošanas laikā LBAS piedalās šādās aktivitātēs:
1. Sniedz atbalstu darba tirgū aktuālo prasmju noteikšanai un to ieviešanai izglītības saturā, lai nodrošinātu ilgtspējīgu digitālu zaļo ekonomiku un nozaru transformāciju vismaz trijās Latvijas ekonomikai būtiskās nozarēs, kā arī mazinātu izglītības piedāvājuma fragmentāciju:
1.1. sniedz atbalstu nozaru ekspertu padomju, Centra un profesionālās izglītības iestāžu savstarpējā sadarbības koordinācijas mehānisma attīstībai un īstenošanai, tostarp piedaloties vienotas metodoloģiskas pieejas visos satura nodrošināšanas, ieviešanas, īstenošanas un novērtēšanas procesos izstrādē:
1.1.1. izstrādā kritērijus un izvēlās vismaz trīs Latvijas ekonomikai būtiskās nozares darba tirgū aktuālo prasmju noteikšanai un ieviešanai izglītības saturā ilgtspējas, digitālas un zaļās ekonomikas nodrošināšanai;
1.1.1.1. piedalās aktuālo prasmju identificēšanā nozarēs sadarbībā ar atbilstošo nozaru ekspertu padomi, atbilstoši Profesionālā izglītības likuma 12.panta atbildības dalījumam, un Latvijas ekonomikai būtisko nozaru uzņēmumiem, ievieš jaunas prasmes nozaru kvalifikāciju struktūrās, nodrošinot izglītības piedāvājuma fragmentācijas mazināšanu, izmantojot Centra izstrādātos “Metodiskie ieteikumi nozares kvalifikāciju struktūras aktualizācijai” (pielikums Nr.2.) MK noteikumu Nr.804 31.2.apakšpunktā noteiktajā laika ietvarā. Iesniedz aktualizēto nozaru kvalifikāciju struktūru projektus Centrā atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem vai to projekta versiju , kas atrodas Valsts kancelejas uzturētajā Tiesību aktu portālā;
1.1.1.2. ievieš jaunās prasmes 1.1.1.1. punktā noteikto nozaru profesionālo kvalifikāciju prasībās un kvalifikāciju daļās, ja attiecināms, Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras trešajā, ceturtajā un piektajā līmenī MK noteikumu Nr.804 31.2.apakšpunktā noteiktajā laika ietvarā. Pirms profesionālo kvalifikāciju prasību aktualizācijas vai izstrādes savas kompetences ietvaros, kas noteikta normatīvajos aktos, slēdz vienošanos ar LDDK par vienlīdzīgu atbildības sadali pār nozarēm. Profesionālo kvalifikācijas prasību aktualizācija vai izstrāde notiek saskaņā ar atbildīgās iestādes apstiprināto vienkāršoto izmaksu metodiku, kas saskaņota ar vadošo iestādi, kā arī izmanto VISC izstrādāto “Profesijas standarta un tajā ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādes un aktualizācijas metodika”. Iesniedz aktualizēto/izstrādāto profesionālo kvalifikācijas prasību projektus VISC atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem vai to projekta versiju, kas atrodas Valsts kancelejas uzturētajā Tiesību aktu portālā, pievienojot:
- profesijas analīzes darba lapu atbilstoši noteiktajai izstrādes metodikai;
- attiecīgās nozares ekspertu padomes profesijas standarta un tajā ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību (turpmāk – PS/PKP) saskaņojuma apliecinājumu;
- Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes sēdes protokollēmumu;
1.1.2. sniedz atbalstu profesionālās izglītības iestāžu metodiskā darba vadības principu un sistēmas attīstībā un īstenošanā visos satura nodrošināšanas, ieviešanas, īstenošanas un novērtēšanas procesos, tai skaitā piedaloties kompetencēs balstīta satura un profesionālās kvalifikācijas eksāmena satura izstrādē Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras trešajā, ceturtajā un piektajā līmenī, arī īstenošanai profesionālajā tālākizglītībā, nodrošinot profesionālās izglītības satura – modulāro profesionālās izglītības programmu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu – ekspertīzi pēc aktuālo prasmju ieviešanas. Ekspertīze notiek saskaņā ar atbildīgās iestādes apstiprināto vienkāršoto izmaksu metodiku, kas saskaņota ar vadošo iestādi un ņemot vērā pielikumā Nr. 3 noteikto nozaru sadalījumu;
1.2. Sniedz atbalstu profesionālās izglītības darba vidē balstītu mācību sadarbības un īstenošanas modeļa (DVB) pilnveidošanai, izveidojot stabilu un ekonomiski efektīvu sadarbības sistēmu starp profesionālās izglītības iestādēm un darba devējiem un par prioritāti nosakot profesionālās izglītības iestāžu un uzņēmumu ilgtermiņa sadarbību darba vidē balstītu mācību īstenošanā, lai nodrošinātu apgūtās profesionālās kvalifikācijas prasmes atbilstību darba tirgus faktiskajai situācijai un vajadzībām un sekmētu nozaru līdzdalību profesionāli kvalificētu nākotnes darbinieku sagatavošanā un atvieglotu profesionālās izglītības iestāžu beidzējiem darba gaitu uzsākšanu:
1.2.1. piedalās DVB modeļa izstrādes diskusijās, intervijās, darba grupās;
1.2.2. organizē uzņēmumu kopas un klasterus darba vidē balstītu mācību un prakses īstenošanai, ievērojot vienošanos ar LDDK par vienlīdzīgu atbildības sadali pār nozarēm, izmantojot atbildīgās iestādes apstiprināto vienkāršoto izmaksu metodiku, kas saskaņota ar vadošo iestādi, lai nodrošinātu apgūtās profesionālās kvalifikācijas prasmju atbilstību darba tirgus faktiskajai situācijai un vajadzībām un sekmētu nozaru līdzdalību profesionāli kvalificētu nākotnes darbinieku sagatavošanā, kā arī atvieglotu profesionālās izglītības iestāžu beidzējiem darba gaitu uzsākšanu, par prioritāti nosakot profesionālās izglītības iestāžu un uzņēmumu ilgtermiņa sadarbību darba vidē balstītu mācību īstenošanā
Projekta finansējuma saņēmējs ir Valsts izglītības satura centrs. Projekts tiek īstenots sadarbībā ar 4 sadarbības partneriem – Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome un Izglītības kvalitātes valsts dienests, kā arī 21 profesionālās izglītības iestādēm.
LBAS projektu īstenos līdz 2028.gada 31.oktobrim.